دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
اکو قلب سه بعدی

اکو سه بعدی قلب

اکو سه بعدی قلب یک بررسی مهم برای افرادی است که مشکوک به نارسایی قلبی و مشکلات دریچه قلب هستند. انجام این آزمایش می‌تواند به پزشک در تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی کمک کند. اکو سه بعدی رایج ترین نوع بررسی تصویری وضعیت قلب و ابزاری ارزشمند، برای ارزیابی دقیق ساختار و عملکرد قلب است.

اگر مشکوک به بیماری دریچه قلب هستید و یا دارای علائمی مانند تنگی نفس و یا سوفل قلب (صدای غیرمعمول در ضربان قلب) هستید، ممکن است برای اکو سه بعدی ارجاع داده‌ شوید. این آزمایش همچنین برای تشخیص بیماران مبتلا به بیماری قلبی ارثی، از جمله کاردیومیوپاتی استفاده می‌شود. پزشکان زمانی که در مورد اندازه، شکل، عملکرد قلب و دریچه‌های آن سؤالی دارند، به طور مرتب از اکو سه بعدی استفاده می‌کنند.
اکو سه بعدی یک ابزار همه کاره برای کمک به شناسایی بیماری قلبی است. انجام اکو سه بعدی به کمک سونوگرافی برای نشان دادن تصویری از قلب در حال کار صورت می‌گیرد. این یک آزمایش بسیار ایمن است و همچنین برای معاینه نوزادان در رحم که امواج اولتراسوند آنان را نمی‌توان احساس کرد استفاده می شود. در این مقاله با نحوه انجام اکو سه بعدی و انواع آن آشنا خواهیم شد.

فرم مشاوره اکو سه بعدی قلب

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
پیام
فرم‌ها با موفقیت ثبت شد!
ارسال پیام با مشکل مواجه شده است! لطفا مجددا تلاش کنید.

اکو سه بعدی قلب چیست؟

اکوکاردیوگرافی قلب یک آزمایش ویژه است که از دستگاه سونوگرافی برای بررسی ساختار و عملکرد قلب استفاده می‌شود. اکو سه بعدی روشی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر زنده از قلب استفاده می‌شود. این آزمایش به پزشک اجازه می‌دهد تا عملکرد قلب و دریچه‌های آن را بررسی کند.
تصاویر اکو سه بعدی می‌تواند به پزشک کمک کند تا اطلاعاتی در مورد: تغییراتی در اندازه قلب، گشاد شدن وضخیم شدن لخته‌های خون در حفره‌های قلب، بدست آورد. اکو سه بعدی بدون درد است. فقط در موارد بسیار نادر با انواع خاصی از اکوکاردیوگرام یا استفاده از کنتراست برای اکو قلب خطراتی وجود دارد. پزشک ممکن است به دلایل مختلفی دستور اکو قلب را بدهد. برای مثال، ممکن است در آزمایش‌های دیگر یا در حین گوش دادن به ضربان قلب از طریق گوشی پزشکی، مواردی غیرعادی کشف کرده باشد.
اگر ضربان قلب در افراد به صورت نامنظم انجام شود، پزشک ممکن است بخواهد دریچه‌ها، حفره‌ها یا توانایی قلب را برای پمپاژ بررسی کند. همچنین اگر علائمی از مشکلات قلبی، مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس در افراد وجود داشته باشد بیمار آماده انجام اکو سه بعدی می‌شود.

اکو سه بعدی قلب چگونه انجام می‌شود؟

اکو سه بعدی قلب ممکن است به صورت سرپایی انجام شود. روش‌ها بسته به شرایط بیمار و شیوه‌های پزشک متفاوت است. به طور کلی برای انجام اکو سه بعدی این فرآیند باید طی شود: هر گونه جواهرات یا اشیایی که ممکن است در این روش تداخل داشته باشد باید برداشته شود. لباس شما باید از کمر به بالا درآورده شود.

لباس مخصوصی برای انجام این اکو به شما داده می‌شود که باید آن را بپوشید. روی یک میز یا تخت، به پهلوی چپ خود دراز خواهید کشید. ممکن است یک بالش در پشت شما برای قرار گیری در وضعیت مناسب اکو قرار داده شود. شما به یک مانیتور ECG متصل خواهید شد که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت نموده و با استفاده از برخی ابزار کوچک و چسبنده، وضعیت قلب را در طول انجام اکو کنترل می‌کند. ردیابی ECG که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند با تصاویر نمایش داده شده در مانیتور اکو سه بعدی قلب مقایسه می‌شود.
تکنسین ژل گرم شده را روی سینه و سپس دستگاه را روی ژل قرار می‌دهد. هنگامی که تکنسین مبدل را برای گرفتن تصاویر از قلب، بر روی ژل بگذارد، فشار کمی را احساس خواهید کرد. در طول آزمایش، تکنسین مبدل را به اطراف حرکت می‌دهد و فشارهای مختلفی را برای گرفتن تصاویری از مکان‌ها و ساختارهای مختلف قلب اعمال می‌کند. پس از انجام اکو، تکنسین ژل را از قفسه سینه شما پاک می‌کند و سپس می‌توانید لباس‌های خود را بپوشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه انجام اکو قلب، مقاله لینک شده را مطالعه نمائید.

اکو سه بعدی قلب جنین

ناهنجاری‌های قلبی شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی جنین هستند که بروز آن شش برابر بیشتر از ناهنجاری‌های کروموزومی است. اکو سه بعدی قلب جنین آزمایشی شبیه به سونوگرافی است. این معاینه به پزشک اجازه می‌دهد تا ساختار و عملکرد قلب فرزند متولد نشده شما را بهتر ببیند. معمولاً اکو جنین در سه ماهه دوم، بین هفته های 18 تا 24 انجام می‌شود. همه زنان باردار نیازی به اکو سه بعدی قلب جنین ندارند. برای اکثر زنان، یک سونوگرافی اولیه، رشد هر چهار حفره قلب نوزادشان را نشان می‌دهد. در صورتی که آزمایشات قبلی قطعی نبودند یا اگر ضربان قلب غیرطبیعی در جنین تشخیص داده شد، پزشک متخصص زنان ممکن است توصیه کند که این روش را انجام دهید.

در کلینیک پزشکی دکتر مرارید دادرس تست اکو سه بعدی قلب بیماران و مادران باردار برای بررسی وضعیت سلامت قلب انجام می‌شود. اگر فرزند متولد نشده شما در معرض خطر ناهنجاری قلبی یا سایر اختلالات است، سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، قبلاً فرزندی با بیماری قلبی به دنیا آورده اید، در طول بارداری خود از مواد مخدر یا الکل استفاده کرده اید، داروهای خاصی مصرف داشته‌اید یا در معرض آن قرار گرفته اید بهتر است اکو سه بعدی را انجام دهید.
داروهایی که می‌توانند باعث نقص قلبی شوند، مانند داروهای صرع یا داروهای تجویزی آکنه، و یا اگر شرایط پزشکی دیگری مانند سرخجه، دیابت نوع 1، لوپوس یا فنیل کتونوری دارید انجام اکو سه بعدی برای شما لازم است.

خلاصه مقاله

اکو سه بعدی اطلاعاتی در مورد وضعیت قلب به پزشک می دهد.
این اطلاعات عبارتند از:

  • اندازه قلب از اکو برای اندازه‌گیری حفره‌های قلب و ضخامت عضله قلب استفاده می‌شود.
  • قدرت پمپاژ این آزمایش نشان می‌دهد که قلب با قدرت کامل پمپاژ می‌کند یا ضعیف شده است. همچنین می‌تواند تعیین که آیا قسمت‌های مختلف قلب به طور مساوی پمپ می‌کنند یا خیر.
  • مشکلات دریچه اکو شکل و حرکت دریچه‌های قلب را نشان می‌دهد. می‌تواند به تعیین سلامت دریچه قلب بپردازد و نشان دهد که مشکل دریچه چقدر شدید است.

کاربردهای دیگر
اکو ممکن است برای تشخیص وجود مایع در اطراف قلب، لخته‌های خون، یا توده‌های داخل قلب و سوراخ‌های غیرطبیعی استفاده شود.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *