بیماری قلبی ارثی

بیماری قلبی ارثی

بسیاری از بیماری ها ریشه ارثی و ژنتیکی دارند و در میان اعضای یک خانواده مشترک هستند.  بیماری قلبی ارثی یکی از این موارد است که نشانه های خاص خود را دارند. اکثر ما بیشتر در رابطه با ویژگی های خوبی که از پدر یا مادرمان به ارث می بریم، صحبت می کنیم. حال آن که برخی بیماری ها و اختلالات بدن نیز به ما ارث می رسند. بیماری های قلبی انواع مختلفی دارند و برخی از آن ها از پدر یا مادر به ما منتقل می شوند. در ادامه انواع بیماری های قلبی ارثی را بیشتر معرفی می کنیم.

بیماری قلبی ارثی چیست؟

بیماری قلبی ارثی در ساختارهای قلب به وجود می آید. این بیماری ها در اثر نوعی عفونت کروموزمی به وجود آمده و در برخی موارد حتی در سونوگرافی جنین نیز قابل مشاهده هستند. به همین خاطر جلوگیری از بروز آن ها در برخی پرونده ها میسر خواهد بود. بیماری های قلبی ارثی نقایص بی شماری در عملکرد اجزا و قسمت های مختلف بدن ما به وجود می آورد. این بیماری منجر به نقص در حرکت و جریان خون در بدن می شود. اختلالات ارثی قلب در برخی موارد حرکت خون در داخل قلب را نیز با مشکلاتی رو به رو می کند.

انواع بیماری قلبی ارثی کدامند؟

بیماری قلبی ارثی موارد و دسته بندی های متعددی دارد؛ اما سه دسته بندی کلی آن به شرح زیر هستند:

  1. کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک خانوادگی (HCM) یکی از بیماری های شایع ارثی در بخش قلب است که افراد را در رده های سنی مختلف درگیر می کند.
  2. هایپرکلسترولمی خانوادگی (Familial Hypercholesterolemia) از بیماری های شایع قلبی که به صورت ژنتیکی در افراد به وجود می آید. این بیماری مربوط به افزایش کلسترول خون است.
  3. کاردیومیوپاتی اتساع خانوادگی (Familial Dilated Cardiomyopathy)؛ در این اختلال عضله های قلب درگیر شده و به مرور زمان تضعیف می شوند.

تشخیص بیماری قلبی ارثی

بیماری قلبی ارثی با استفاده از راهکارهای مدرنی که در دنیای امروز به وجود آمده اند، به سادگی تشخیص داده می شود. در این زمینه می توان از آزمایش های خون بیوشیمیایی و بالینی استفاده کرد که در تشخیص سریع بیماری تاثیرگذار خواهند بود. این بیماری ها با استفاده از اشعه ایکس در قفسه سینه نیز به سادگی آشکار می شوند. همچنین روش های سونوگرافی قلب نیز در این خصوص مورد استفاده هستند. روش الکتروکاردیوگرافی نیز در تشخیص زودهنگام بیماری های ارثی مربوط به قلب تاثیرگذار خواهد بود. یکی دیگر از آزمایشات برای تشخیص بیماری های قلبی تست استرس اکو نام دارد. این آزمایش بسیار کاربردی و بی خطر است.

روش‌های جلوگیری از بیماری قلبی ارثی

در صورتیکه می خواهید، فرزند شما به بیماری های قلبی ارثی مبتلا نشود، حتما از روش های غربالگری در پزشکی استفاده کرده و این ریسک ابتلا به این گونه بیماری ها را در نسل های بعدی کاهش دهید. البته روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی ارثی تنها به ژنتیک مربوط نمی شود. شما می توانید از روش های دارو درمانی نیز در این زمینه استفاده کنید. همواره در نظر داشته باشید که بیماری های قلبی تنها به دلیل عوامل ژنتیکی به وجود نمی آیند. در این زمینه شیوه زندگی فرد نیز نقش تاثیرگذاری ایفا می کند.

درمان بیماری قلبی ارثی

برای درمان بیماری قلبی ارثی باید پیش تر اطلاعات خود را در رابطه با بیماری سایر اعضای خانواده خود تکمیل کنید. به همین خاطر باید فهرستی از بیماری های قلبی مرتبط با آن ها و شرایط این اختلالات را در هر یک ارزیابی کنید. روند درمانی بیماری قلبی افرادی که به صورت ژنتیکی به این عارضه ها مبتلا می شوند، تقریبا مشابه با بقیه بیماران است. اما این افراد باید به نکات خود مراقبتی توجه بیشتری داشته باشند. این عارضه با در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به بیماری سایر نزدیکان و اقوام فرد بیمار ساده تر درمان می شود.

نتیجه گیری

بیماری قلبی ارثی یکی از متداول ترین عارضه هایی است که به صورت خانوادگی نسل به نسل منتقل شده و افراد را درگیر می کند. در سال های اخیر شیوه هایی برای مبارزه با انتقال این اختلالات در نظر گرفته شده که استفاده از آن ها آمار این قبیل بیماری ها را کاهش می دهد. از این رو توصیه می کنیم حتما به این روش ها عمل کنید. در این بخش در رابطه با نحوه تشخیص این بیماری نیز اطلاعاتی را بررسی کردیم.

سوالات متداول

چه بیماری های قلبی از مادر به فرزند منتقل می شوند؟

برخی از بیماری ها به صورت ریشه ای از مادر به فرزند انتقال داده می شود. از میان آن ها می توان به بیماری های ناهنجاری ابشتاین، تنگی شریان ریوی، آترزی دریچه سه لتی و تنه شریانی مشترک اشاره کرد.

در چه شرایطی برای بیماری قلبی ارثی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که یکی از بستگان ما قبل از 35 سالگی به طور غیر قابل توضیحی فوت شده باشد زمینه ابتلا به این بیماری ها را داریم.

بیماری عروقی کرونر در اختلالات قلبی ارثی با چه علامت هایی شناخته می شود؟

این بیماری علامت خیلی واضحی ندارد و تنها با معاینه پزشکی مشخص می شود.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *