دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
مراقبت های پس از اکو قلب

مراقبت های بعد از انجام اکو مری قلب

مراقبت های بعد از اکو مری قلب باتوجه به نوع تست انجام شده می تواند تغییر کند. مثلا برای تست هایی که نیازمند تزریق دارو هستند به دلیل تاثیر داروهای آرام بخش پس از اینکه اکو قلب انجام شد، بیمار برای مدت کوتاهی به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد.

مراقبت های بعد از اکو قلب

اگر نیاز باشد بیمار به اتاق ریکاوری منتقل شود، در آنجا یک پرستار علائم حیاتی او را کنترل خواهد کرد. که عبارتند از:

  • تعداد ضربان قلب در دقیقه
  • تعداد تنفس در دقیقه
  • فشار خون
  • میزان اکسیژن خون

تا زمانی که حال عمومی شما مساعد شود در اتاق ریکاوری باقی خواهید ماند. زمانی که احساس بهبودی داشتید پرستار یک بررسی کامل از لحاظ وضعیت علائم حیاتی خواهد داشت و سپس بیمار را مرخص می‌نماید.

پیش از مرخص شدن دستورالعمل‌های کاملی برای مراقبت های لازم بعد از اکو قلب در منزل به شما ارائه خواهد شد. این دستورالعمل‌ها با توجه به وضعیت سلامت کلی شما ممکن است تغییراتی داشته باشد. اما به طور کلی نکاتی که لازم است پس از انجام اکوکاردیوگرافی قلب رعایت نمائید عبارتند از:

لزوم داشتن همراه

پیش از انجام اکو مری قلب ممکن است به شما داروهای آرام بخش تزریق شود. تاثیر این داروها تا چند ساعت در بدن شما باقی می‌ماند بنابراین جهت بازگشت به منزل لازم است حتماً یک همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌شود همراه شما در طی 24 ساعت اول پس از انجام اکوی قلب مراقبت از شما را به عهده بگیرد تا روند بهبودی با سرعت بیشتری انجام شود.

راهکارهای تسکین درد گلو

اگر نیاز باشد اکو مری قلب را انجام دهید، به دلیل قرار گرفتن پروب سونوگرافی در گلو و مسیر مری ممکن است تا چند روز در گلو احساس درد و ناراحتی داشته باشید. با اینکه اندازه‌ی پروب بسیار کوچک است اما قرار گرفتن هرگونه جسم خارجی در مجرای مری و گلو می‌تواند بافت این ناحیه را تحریک نماید.

میزان درد در ناحیه گلو و مری به تدریج و در طی 24 تا 48 ساعت از بین خواهد رفت. در این دوره می‌توانید از شربت سرفه جهت التیام استفاده نمائید. نوشیدن آب و مایعات فراوان هنگام رعایت مراقبت های بعد از اکو قلب، نیز به شما کمک می‌نماید تا میزان درد گلو را تسکین دهید.

استرس اکو یک تست بسیار خاص است که پزشکان معدودی آن را انجام می دهند. دکتر مروارید دادرس با انجام استرس اکو به بیماران کمک می کنند با حداقل هزینه و عوارض ممکن نسبت به سایر روش ها، سلامت قلب خود را ارزیابی کنند.

گیف تماس

مصرف داروها طبق دستور

اگر بهترین متخصص اکو قلب تهران یا هر جای دیگری تجویز کند که بیمار داروهای خاصی را مصرف کند پیش از مرخص شدن به بیمار نسخه می دهد. یکی از داروهایی که در اغلب موارد تجویز می‌شود آنتی بیوتیک می‌باشد که به منظور جلوگیری از هرگونه عفونت پس از انجام اکو لازم است. دوره‌ی درمان را کامل نمائید و تمام آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را طبق دستورالعمل پزشک مصرف نمائید. سایر داروهای تجویز شده را نیز در زمان تعیین شده مصرف نمائید تا بتوانید دوران نقاهت را بدون هرگونه مشکلی به پایان برسانید.

زمان شروع فعالیت‌ها

اکثر بیماران 24 ساعت پس از انجام اکو مری قلب می توانند فعالیت‌های روزمره‌ی خود را شروع نمایند و یا به محل کار خود باز گردند. در صورتی که حس می‌کنید احتیاج به زمان بیشتری جهت استراحت دارید می‌توانید تا 24 ساعت دیگر نیز استراحت نمائید تا به طور کامل بهبود بیابید.

محدودیت‌های غذایی

بعد از اکو مری قلب تا 24 ساعت از مصرف نوشیدنی‌های الکی و یا هر نوع ماده‌ی آشامیدنی و خوراکی که ممکن است گلو را تحریک نماید پرهیز نمائید. همان طور که پیشتر اشاره شد مصرف آب فراوان به همراه دمنوش‌های ملایم می‌تواند در کاهش درد گلو موثر باشند.

اما سایر انواع اکو مری قلب محدودیت غذایی خاصی هنگام رعایت مراقبت های بعد از تست ندارند.

اگر سوالی درباره نحوه انجام، مراقبت های قبل و بعد، سلامت قلب و… دارید می توانید از طریق ماوراطب با دکتر مروارید دادرس در ارتباط باشید:

گیف ماوراطب

قطع مصرف سیگار

حداقل تا 24 ساعت از مصرف سیگار، قلیان و پیپ خودداری نمائید. این مواد می‌توانند ناحیه گلو را تحریک کرده و گلودرد شما را افزایش دهند. در صورتی که مشکوک به بیماری‌های قلبی هستید توصیه می‌شود برای همیشه مصرف سیگار را ترک نمائید.

00:49
truncate dir-rtl

سیگار با شما چه می کند!!!

گیف آپارات دکتر دادرس

زمان مراجعه به اورژانس

  • دیدن کمی خون در بزاق و یا مخاط گلو بعد از اکو مری قلب طبیعی است. ممکن است زمانی که سرفه می‌کنید نیز مقداری خون مشاهده نمائید. این عارضه پس از 24 ساعت برطرف خواهد شد. اما در صورتی که بعد از گذشت 2 روز همچنان در بزاق خود خون مشاهده می‌نمائید و یا اینکه میزان خون زیادی در بزاق و مخاط گلو مشاهده می‌نمائید لازم است در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید و یا اینکه به مرکز اورژانس مراجعه نمائید. سایر انواع اکو قلب این مشکلات را ندارند.
  • در صورتی که تب بالای 38 درجه دارید ممکن است بدن شما دچار عفونت شده باشد. در این صورت نیز لازم است در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمائيد.
گیف اینستاگرام دکتر دادرس

سخن آخر

به طور کلی اکو مری قلب یک آزمایش ساده است که با رعایت نکات لازم برای مراقبت های بعد از اکو قلب می‌توانید در مدت 1 الی 2 روز به بهبودی کامل برسید. هر زمانی که حس کردید حال مساعدی ندارید و یا درد خاصی دارید می‌توانید به اورژانس مراجعه نمائید. اما اکثر بیماران پس از انجام اکو مری قلب و با رعایت دستورالعمل‌هایی که پیشتر عنوان کردیم در طی مدت کوتاهی دوران نقاهت پس از اکو را پشت سر می‌گذارند و می‌توانند ظرف مدت کوتاه به محل کار خود بازگردند، یا اینکه فعالیت های روزمره‌ی خود را انجام دهند.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *