دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
استرس و حمله قلبی

استرس و حمله قلبی؛ زنگ خطر دنیای مدرن

استرس و حمله قلبی در دنیای مدرن امروزی یک زنگ خطر برای سلامت جوانان به حساب می‌آید. زمانی که یک اتفاق استرس زا که فرد را از نظر عاطفی درگیر می‌کند، رخ می‌دهد ممکن است به صورت جدی سلامت قلب را به خطر بیندازد. مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض استرس طولانی مدت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. در این مقاله قصد داریم درباره استرس و حمله قلبی و ارتباط بین این دو صحبت کنیم.

انواع استرس و حمله قلبی

قبل از آن که به ارتباط میان استرس و حمله قلبی بپردازیم، باید بدانید که استرس انواع مختلفی دارد. برخی از آن‌‌ها سالم هستند و وجود آن‌ها الزامی است. در برخی موارد استرس به حالت بیمارگون تبدیل می‌شود که در این مواقع باید هرچه سریعتر برای جلوگیری از بروز عارضه‌های جدی‌تر به آن پرداخت. در زیر به توضیح انواع استرس می‌پردازیم:

استرس سالم: این نوع از استرس همیشه هم بد نیست. در واقع در برخی مواقع استرس باعث ایجاد انگیزه و انرژی برای انجام برخی فعالیت‌ها می‌شود. استرس از نوع سالم آن کمک می‌کند تا کارها و وظایف خود را به موقع انجام دهید.

استرس ناسالم: این نوع از استرس اگر به صورت مکرر فرد را درگیر کند، برای سلامت قلب مضر خواهد بود. افرادی که دچار اختلالات اضطرابی هستند بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

استرس حاد و حمله قلبی

استرس حاد ممکن است برای تمامی افراد اتفاق بیفتد. این نوع از استرس یک پاسخ به موقعیت‌های ترسناک یا ناگهانی زندگی است. استرس حاد بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که به نوعی خطر از بیخ گوشتان گذشته است. در اکثر مواقع استرس حاد اثر ماندگار بر سلامت عمومی آن‌ها ندارد. در برخی مواقع استرس حاد حتی ممکن است مفید باشد. مثل زمانی که یک ورزشکار برای رسیدن به خط پایان انگیزه خود را تا آخرین لحظات حفظ می‌کند.

در حالت ایده‌آل، استرس حاد به شما کمک می‌کند تا از شرایطی که ایجاد خطر می‌کند اجتناب کنید. در واقع استرس در نوع سالم آن یک فرآیند غریزی برای بقا است. استرس حاد فقط در صورتی خطرناک خواهد بود که بدن پس از یک رویداد استرس‌زا توانایی بهبود طبیعی خود را نداشته باشد.

استرس مزمن و حمله قلبی

اگر استرس به طور مداوم تجربه شود و حتی پس از هفته‌ها یا ماه‌ها از بین نرود، به آن استرس مزمن می‌گویند. استرس مزمن می‌تواند در اثر مواردی مثل بلایای طبیعی، مشکلات مالی، نگرانی‌های سلامتی، مشکلات سلامت روان، مشکلات کار و زندگی ایجاد شود. همچنین ممکن است زمینه برای سکته قلبی در جوانان را مهیا کند. علائم استرس مزمن شامل موارد زیر است:

  • ممکن است احساس درد داشته باشید.
  • خواب شما دچار مشکل خواهد شد.
  • احساس کمبود انرژی دارید.
  • به عادات ناسالم رو می‌آورید.
  • ممکن است احساس پریشانی، اضطراب یا از دست دادن تمرکز کنید.
  • احتمال دارد که از اطرافیان کناره گیری کنید.

استرس و حمله قلبی

پژوهش‌ها نشان می دهد که در هنگام استرس، آمیگدال یا همان بخشی از مغز که با احساسات سروکار دارد، به مغز استخوان سیگنال می دهد تا گلبول های سفید اضافی تولید کند. این امر می تواند باعث ملتهب شدن شریان‌ها و حمله قلبی، سکته مغزی یا درد قفسه سینه شود. سیل مداوم یا مکرر مواد شیمیایی ناشی از استرس نیز می‌تواند منجر به التهاب شود و باعث شود سیستم‌های بدن شما به خوبی کار نکنند. همچنین احتمال ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع 2، کلسترول بالا و چاقی را نیز افزایش می‌دهد. تمامی این موارد اعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی خواهد شد.

نحوه مدیریت استرس نیز مهم است. برخی افراد برای کاهش استرس به چیزهایی مانند غذا، الکل یا تنباکو روی می آورند. افراد دیگر تماشای تلویزیون یا سایر فعالیت‌های آرام را انتخاب می‌کنند. این افراد فعالیت بدنی برای ترشح آدرنالین در بدن خود را از دست می‌دهند.

استرس، ضربان قلب و تشخیص با تست استرس اکو

ضربان قلب یا تپش قلب می‌تواند به دلیل آدرنالین آزاد شده توسط استرس در بدن، ایجاد شود. گاهی بهتر است ضربان قلب خود را مثل زمانی که ورزش می‌کنید، افزایش دهید تا سلامت قلبتان بهبود یابد. در برخی مواقع ممکن است افزایش ضربان قلب باعث شود تا قلب شما بیش از آنچه که باید کار کند. بهترین راه برای ارزیابی سلامت قلب شما انجام آزمایشاتی مثل تست استرس اکو است. این آزمایش بدون داشتن عارضه، تصاویر دقیقی از قلب شما را در حالت فعالیت نشان می‌دهد.

کلام آخر

افزایش استرس و حمله قلبی در نتیجه آن، یکی از عواملی است که در جوانان مشاهده می‌شود. استرس علاوه بر این که می‌تواند باعث ایجاد انگیزه شود، در صورت ادامه دار شدن و تکرار مکرر آن، می‌تواند سلامت قلب را در افراد به خطر بیندازد و در نتیجه باعث ایجاد حمله قلبی شود. توجه داشته باشید که در صورت احساس اضطراب طولانی مدت، برای جلوگیری از بروز عارضه‌های قلبی، به متخصص مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *