دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
انواع تست تشخیص بیماری قلب

انواع تست تشخیص بیماری قلب

اگر تصور می‌کنید که مشکوک به بیماری قلبی هستید، باید با انواع تست تشخیص بیماری های قلب آشنا شوید. معمولا اگر مشکل نزد پزشک با معاینه بالینی قابل تشخیص نباشد یا نیاز باشد که از تشخیص اطمینان حاصل کند، برای شما یکی از انواع تست تشخیص بیماری های قلب تجویز خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع آزمایش‌های تشخیص برای بیماری‌های قلبی بپردازیم.

انواع تست تشخیص بیماری قلب غیرتهاجمی

انواع تست تشخیص بیماری قلب غیرتهاجمی (و کم تهاجمی)

بسته به شدت بیماری شما، معمولاً ابتدا آزمایشات غیرتهاجمی انجام می شود. ممکن است از رادیوگرافی قفسه سینه برای شناسایی هرگونه ناهنجاری در شکل یا اندازه قلب، ریه ها یا رگ های خونی استفاده شود و سپس بر اساس نتایج تصاویر اشعه ایکس برای سایر آزمایشات خاص تر ارجاع داده شوید.

برخی از انواع تست‌های تشخصی بیماری قلبی غیرتهاجمی که متخصصان برای ارزیابی علائم و تعیین نوع بیماری قلبی به طور رایج استفاده می‌کنند عبارتند از:

الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام یا EKG متداول ترین آزمایشی است که برای غربالگری مشکلات قلبی استفاده می شود. این آزمایش از الکترودهای کوچک متصل به قفسه سینه برای اندازه‌ گیری فعالیت الکتریکی قلب استفاده می‌کند. در حالی که الکتروکاردیوگرام یک روش بدون درد است که تنها چند دقیقه طول می کشد، نتایج آن می تواند به سرعت بی نظمی در ضربان و ریتم قلب و رخ دادن حمله قلبی در گذشته را نشان دهد.

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرام یا اکو یک آزمایش مکمل است که احتمالاً یکی از اولین آزمایش هایی است که در مواجهه با نتایج غیرطبیعی الکتروکاردیوگرام توصیه می شود. اما اکو بر خلاف الکتروکاردیوگرام، یک سونوگرافی است و از امواج صوتی برای تصویربرداری از قلب استفاده می کند.

اگر EKG ریتم غیر طبیعی را تشخیص دهد، می توان از اکو برای ارزیابی ناهنجاری های ساختاری زیربنایی استفاده کرد. و اگر EKG  یک حمله قلبی احتمالی را تشخیص دهد، اکو می تواند به شناسایی میزان آسیب کمک کند.

تست استرس اکوی قلب

در واقع انواع مختلفی از تست استرس اکو وجود دارد که می توانند به عنوان یک روش از انواع تست تشخیص بیماری قلب غیر تهاجمی یا کم تهاجمی طبقه بندی شوند. با این حال، تمام تست‌های استرس برای اندازه‌ گیری واکنش قلب شما به استرس طراحی شده‌اند و هر کدام به یکی از دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

تست استرس ورزش

در طول تست استرس ورزشی، از شما خواسته می شود که روی تردمیل یا دوچرخه ثابت ورزش کنید در حالی که ریتم و ضربان قلب شما کنترل می شود. یک تست استرس ورزشی اولیه پاسخ قلب شما به فعالیت بدنی را با استفاده از EKG اندازه گیری می کند. تست استرس ورزشی که به عنوان استرس اکو شناخته می شود، از یک اکوکاردیوگرام برای تصویربرداری از قلب شما استفاده می کند.

تست استرس با دوبوتامین

مشابه تست استرس ورزش، تست استرس دوبوتامین واکنش قلب شما به استرس را کنترل می کند، اما به جای استفاده از ورزش، از تزریق دارویی استفاده می کند که اثرات ورزش را بر قلب تقلید می کند. این آزمایش ها همچنین از تصویربرداری هسته ای یا اکوکاردیوگرافی استفاده می کنند.

توموگرافی کامپیوتری

توموگرافی کامپیوتری قلب یک آزمایش غیر تهاجمی است که از سی‌تی اسکن برای تصویربرداری از شریان‌های قلب استفاده می‌کند تا مشخص شود که آیا در اثر تجمع پلاک مسدود شده یا باریک شده‌اند. این آزمایش گاهی اوقات به عنوان اسکن کلسیم کرونر نیز نامیده می شود، زیرا CT از وجود رسوبات کلسیم در پلاک برای تعیین سطح انسداد استفاده می کند. مقدار کلسیم شناسایی شده سپس به نمره کلسیم تبدیل می شود که با شدت بیماری عروق کرونر یافت شده مطابقت دارد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

تصویربرداری تشدید مغناطیسی قلب یا MRI قلب، یک آزمایش غیرتهاجمی است که از آهنربا و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای داخل و اطراف قلب استفاده می‌کند. از MRI ​​قلب می توان برای ارزیابی جریان خون در قلب استفاده کرد تا مشخص شود که آیا شریان مسدود شده است یا قسمت هایی از قلب در اثر حمله قلبی آسیب دیده است.

انواع تست تشخیص بیماری قلب تهاجمی

برخی از تست های بیماری قلبی تهاجمی تر از بقیه هستند. دو نوع از تست های رایج که در این دسته قرار می گیرند عبارتند از:

کاتتریزاسیون قلبی

کاتتریزاسیون قلبی یک روش تصویربرداری است که تحت تأثیر آرامبخش انجام می شود. می تواند توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای تایید وجود بیماری قلبی و اطمینان از نیاز به مداخله بیشتر استفاده شود. به دلیل خطر اندک عوارض، پزشک معمولاً آزمایش‌های غیرتهاجمی مانند EKG یا تست استرس را قبل از استفاده از این روش‌های تهاجمی انجام می‌دهد.

برای انجام کاتتریزاسیون قلبی، یک لوله انعطاف پذیر به نام کاتتر از طریق یک غلاف پلاستیکی وارد یک رگ خونی در مچ دست یا کشاله ران می شود. سپس کاتتر از داخل رگ عبور می کند تا به قلب برسد. هنگامی که نوک کاتتر به قلب می رسد، آنژیوگرافی عروق کرونر انجام می شود. برای انجام این آزمایش، رنگ رادیواکتیو به داخل کاتتر تزریق می‌شود و در حین حرکت ماده حاجب در قلب و عروق اصلی، تصاویر اشعه ایکس گرفته می‌شود.

الکتروفیزیولوژی

اگر سابقه سنکوپ دارید، آریتمی یا خطر مرگ ناگهانی قلبی دارید، یا صرفاً به برخی روش‌های قلبی نیاز دارید، ممکن است متخصص شما انجام یک آزمایش الکتروفیزیولوژی (EP) را توصیه کند.

مانند کاتتریزاسیون قلبی، برای یک بررسی EP نیز از یک کاتتر در داخل قلب استفاده می کند. با این حال، کاتتر مورد استفاده در یک مطالعه EP از یک الکترود تخصصی برای اندازه ‌گیری فعالیت الکتریکی در قلب و تعیین محل ناهنجاری استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *