دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
اکو در بارداری

اکو قلب در بارداری

اکو قلب در بارداری یک مسئله پزشکی کاملا مهم است. این آزمایش ممکن است برای روند درمان و سلامت مادرانی که قبل از دوران بارداری دچار عارضه های قلبی هستند یک امر کاملا ضروری جهت سلامت مادر و فرزند باشد. از نظر بسیاری از پزشکان ممکن است بیماری قلبی عروقی (CVD) علت اصلی مرگ و میر مادران باشد. زنان باردار مبتلا به بیماری قلبی شناخته شده نیاز به مدیریت چند رشته ای دقیق توسط تیم های زنان و زایمان برای ارزیابی خطرات مادر و جنین دارند.

اکو قلب در بارداری توسط دستگاه اکوکاردیوگرافی یک ابزار تشخیصی ایمن و مؤثر است که در زنان باردار با علائم قلبی، یا زنان مبتلا به بیماری قلبی شناخته شده است.
این ابزار و روش برای شناسایی مناسب زنانی که نیاز به نظارت دقیق بر وضعیت قلب و عملکرد دریچه دارند، استفاده می شود. اکو قلب در دوران بارداری مهمترین موضوع بالینی برای تشخیص و مدیریت بیماری قلبی در دوران بارداری است. اکو قلب در بارداری قادر است ناهنجاری‌های ساختاری قلب و تغییرات همودینامیک متناظر را مشخص کند.

این کار بیماران قلبی را که در حاملگی تحمل ضعیفی دارند، شناسایی می‌کند. همچنین به بیمارانی که ممکن است به دلیل بی‌ثباتی همودینامیک نیاز به زایمان سزارین داشته باشند، کمک می‌کند.

اکو قلب در بارداری

در این مقاله قصد داریم بر روی مشکلات قلبی و انجام اکو قلب در دوران بارداری و نقش اکوکاردیوگرافی در تشخیص و مدیریت این نوع بیماری‌ها صحبت کنیم.

ضرورت اکوی قلب در بارداری و نحوه اجرای آن

زنانی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند و یا پس از بارداری به این بیماری مبتلا می شوند قطعا باید تحت کنترل پزشک متخصص باشند. حتی توجه به این مسئله که زنان مواجه با عارضه قلبی در چه سنی باید باردار شوند حتما باید تحت تشخیص پزشک انجام شود. اکو قلب کمک می کند تا دوران جنینی به سلامت سپری شود.

همچنین در برخی از موارد دیده می شود که نوزاد متولد شده دچار بیماری قلبی مادرزادی می شود، اگر مادر در دوران بارداری به خوبی تست و کنترل شود می توان از بسیاری از اختلالات وراثتی به جنین ممانعت ورزید.

گیف-اینستاگرام


اکوکاردیوگرافی قلب در بارداری یک نحوه آزمایش کاملا مطمئن و ایمن برای تصویربرداری از قلب است که توسط امواج فراصوت انجام می گیرد. نکته مهم اینکه ممکن است بخاطر بررسی کلی از روند عملکرد قلب و نیز برای ارزیابی جریان خون در حال گذر از دریچه های قلبی، اکوی قلب در بارداری به همراه سونوگرافی داپلر صورت پذیرد.

گاه پزشک تشخیص می دهد که حتما اکوی قلب در بارداری چندین وهله در مدت زمان بارداری انجام شود. با این کار پزشک اطلاعات دقیق و لازم را نسبت به وضعیت مادر برای حفظ سلامت مادر و جنین کسب می کند.

شناسایی و درک صحیح از مشکلات قلبی در دوران بارداری

درک تغییرات فیزیولوژیکی از جمله افزایش ضربان قلب، حجم خون و برون ده قلبی و همچنین کاهش مقاومت عروقی برای تشخیص زودهنگام و نظارت بر عواقب بیماری قلبی در بارداری مهم است. در مرحله قبل از بارداری، نمرات طبقه بندی خطر مانند CARPREG II، ZAHARA و WHO اصلاح شده در نزد پزشک معالج ارزیابی می شود. به این ترتیب، اکوکاردیوگرافی نقش مهمی در ارزیابی شدت بیماری ساختاری از قبل موجود دارد.
در میان زنان مبتلا به بیماری های قلبی عروقی که باردار می شوند و همچنین کسانی که علائم قلبی عروقی در دوران بارداری دارند، انجام اکو قلب بارداری به عنوان یک فرایند مهم و ضروری برای ارزیابی تغییرات همودینامیک و ساختاری بدن مادر است که از سوی پزشک به عنوان اولین روش تصویربرداری توصیه می شود.
با این حال، ممکن است فواصل غربالگری معمول در دوران بارداری برای ضایعات قلبی مختلف به خوبی تعریف نشده باشد. بنابراین این کار منجر به ناهمگونی بالینی در مراقبت می‌شود. اینجاست که نقش پزشک زنان و در کنار متخصص قلب برای سلامت مادر و جنین ضرورت می یابد.

ضرورت مراجعه به دکتر متخصص قلب در دوران بارداری

همانطور که اشاره شد اکو قلب در بارداری باید حتما با نظارت پزشک صورت گیرد. اگر مادر در دوران بارداری به عارضه قلبی مبتلا باشد نه تنها مراقبت و بررسی وضعیت مادر بسیار مهم است بلکه پزشک زنان در فواصل معین روند سلامت قلب جنین را نیز مورد ارزیابی و کنترل قرار می دهد. پس از شناسایی بیماران قلبی از طریق اکو قلب در بارداری، بیماران در معرض خطر باید با یک تیم چند رشته ای مشاوره فردی و پیگیری دقیق دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکو قلب تهران

در میان پزشکان متخصص در این امر، دکتر مروارید دادرس به عنوان یکی از متبحرترین پزشک و جراح هستند. ایشان بخاطر حس مسئولیت بالا در کنار تخصص و تجربه بسیاری که دارد تاکنون به مادران زیادی که دچار مشکل قلبی در دوران بارداری بوده اند کمک نموده تا یک زایمان سالم و بدور از هر نوع خطر برای مادر و جنین داشته باشند. دکتر دادرس با کنترل پی در پی وضعیت مادر و بررسی مداوم وضعیت جنین خوشبختانه می تواند هر دو را از هر نوع خطر احتمالی در حین بارداری و یا در زمان زایمان در حمایت و حفاظت کامل تیم پزشکی خود قرار دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه انجام اکو قلب، مقاله لینک شده را مطالعه نمائید.

بررسی عملکرد قلب جنین و انجام اکو قلب در بارداری

اکوکاردیوگرافی جنین یک روش تشخیصی است که برای مطالعه ساختار و عملکرد قلب جنین در دوران بارداری انجام می شود. این بررسی از طریق سونوگرافی ترانس واژینال یا سونوگرافی شکمی قابل انجام است. اکوکاردیوگرافی جنین در سه ماهه دوم (هفته 18 تا 24 بارداری) صورت می گیرد. این آزمایش می‌تواند ناهنجاری‌های مادرزادی قلب را تشخیص دهد، و ممکن است شامل نقص‌های ساختاری یا نقص‌های عملکردی در ریتم قلب باشد.
زمانی که مادر دچار عارضه قلب باشد پزشک معمولاً دستور اکوکاردیوگرافی جنین را می دهد. یک سونوگرافی معمولی علائم ناهنجاری هایی مانند نقص دیواره بین بطنی، سوراخ در دیواره بین بطن ها را نشان می دهد. همچنین اگر مادر سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشته باشد و یا فرزند دیگر این مادر از بیماری های قلبی رنج می برد، پزشک لازم می‌داند که جنین را حتما مورد تست قلب قرار دهد.
همچنین زمانی که مادر در معرض برخی داروها (برای صرع یا آکنه)، مصرف الکل و داروهایی باشد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در کودک افزایش می دهد. یا اینکه شرایط پزشکی خاصی مانند سرخجه یا دیابت نوع 1 داشته باشد، کنترل وضعیت قلب کودک در رحم مادر کاملا ضروری است.
اکو قلب در بارداری لازمه اطمینان از وضعیت سلامت مادر و جنین است. بنابراین پزشکان آن را امری مهم و الزامی قبل از انجام زایمان می دانند.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *