دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
تأثیر قهوه بر قلب

مصرف قهوه بر قلب چه تأثیری دارد؟

بسیاری از افراد که مصرف روزانه قهوه دارند، به دنبال تأثیر قهوه بر قلب هستند. تحقیقات جدید نشان می دهد نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه برای افرادی که دچار مشکل فشار خون شدید (100/160 میلی متر جیوه و بالاتر) هستند ممکن است احتمال مرگ به دلیل بیماری‌های قلبی را تا دو برابر افزایش دهد. نتایج این مطالعه که روی بیش از 18600 زن و مرد ژاپنی انجام شده است بسیار شوکه کننده بود و باعث شد متخصصین در مورد مصرف این نوشیدنی محبوب بین بیماران قلبی تجدید نظر جدی داشته باشند. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی دقیق‌تر تاثیر قهوه روی قلب می‌پردازیم.

مصرف قهوه بر قلب چه تأثیری دارد؟

آیا مصرف قهوه برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی خطرناک است؟

اکثر افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند بدون هرگونه مشکلی می‌توانند روزانه یک فنجان قهوه مصرف کنند. اغلب بیماران به خصوص افرادی که معمولاُ نوشیدنی‌های حاوی کافئين مصرف می‌کنند با نوشیدن روزی یک فنجان قهوه هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت.

بیمارانی که مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند و یا قلب آنها با سرعت بالاتری نسبت به میانگین طبیعی می‌تپد ممکن است با مصرف حتی یک فتجان قهوه حس کنند که ضربان قلب آنها افزایش یافته است. همچنین افرادی که دچار انسداد عروق کرونر هستند به دلیل افزایش ضربان قلب ممکن است درد خفیفی را در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه حس کنند. این گروه از بیماران ممکن است با مصرف مقادیر اندک قهوه دچار اختلالات جدی در ریتم قلب شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود در مورد مصرف میزان مجاز کافئین طی روز با پزشک متخصص قلب مشورت داشته باشید.

فواید نوشیدن قهوه روی قلب

دانه‌های قهوه بیش از 100 ترکیب بیولوژیکی فعال دارند که می‌توانند استرس، التهاب، متابولیسم، جذب چربی و ریتم قلب را بهبود ببخشند.

در دهه‌های گذشته مطالعات بسیاری در مورد فواید و مضرات مصرف قهوه روی سلامت قلب انجام شده است. نتایج چندین تحقیق نشان داده است مصرف یک فنجان قهوه در روز می‌تواند موجب کاهش خطر مرگ در بیمارانی شود که از حمله‌ی قلبی نجات یافته‌اند و از ایجاد حمله‌ی قلبی در افراد سالم جلوگیری کند.

همچنین فواید نوشیدن منظم قهوه در کاهش بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 ، برخی سرطان‌ها، کنترل اشتها، کاهش افسردگی، افزایش هوشیاری و … در مطالعات متعدد ثابت شده است.

با این وجود به دلیل نتایج ضد و نقیض مطالعات مختلف توصیه می شود مطالعات بیشتری در مورد تاثیر قهوه روی قلب انجام شود.

تاثیر منفی قهوه روی قلب

هر فنجان قهوه حدود 100 میلی گرم کافئین دارد. کافئین موجود در قهوه نسبت به سایر نوشیدنی‌ها و مواد غذایی بالاتر است و همین موضوع نگرانی‌هایی را در مورد تاثیر میزان کافئین قهوه در پی داشته است.

مقادیر بالای کافئین ممکن است ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد، در نتیجه می‌تواند موجب بروز اضطراب، بی‌خوابی، سردرد، تحریک معده و ضربان قلب نامنظم شود.

مشکل دیگری که وجود دارد این است که اغلب مردم قهوه را به صورت تلخ مصرف نمی‌کنند و مقادیری خامه و شکر به آن اضافه می‌کنند. افزودن شکر و خامه می‌تواند میزان کالری، قند و چربی را افزایش دهد و باعث افزایش وزن، دیابت و بالا رفتن قند خون شود که همگی به عنوان عوامل خطر بیماری‌های قلبی شناخته شده هستند.

میزان مجاز مصرف قهوه برای سلامت قلب

پاسخ به این سوال به عوامل متعددی مانند سن فرد و وضعیت جسمانی او بستگی دارد. سازمان غذا و داروی امریکا مصرف چهار الی پنج فتجان قهوه (حدود 400 میلی گرم) در طی روز را برای هر فرد بزرگسال سالم مجاز می‌داند. اما خانم‌های باردار و خانم‌هایی که به کودک خود شیر می‌دهند باید میزان مصرف قهوه را تا دو الی سه فنجان در روز کاهش دهند.

همچنین توصیه می‌شود کودکان و نوجوانان از مصرف قهوه پرهیز نمایند.

علائم هشدار پس از مصرف قهوه

علائمی که نشان دهنده‌ی تاثیر منفی مصرف قهوه روی سلامت جسمانی شما است عبارت است از:

  • اضطراب
  • تپش قلب
  • تعریق زیاد
  • بی خوابی

در صورتی که پس از نوشیدن یک فنجان قهوه علائم بالا را تجربه کردید بهتر است مصرف این نوشیدنی محبوب را ترک کنید.

هرچند برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف یک فنجان قهوه می‌تواند احتمال بروز سکته‌ی قلبی را کاهش دهد با این وجود نوشیدن قهوه در صورتی که منجر به بروز عوارض جانبی شود مجاز نیست.

جهت سلامت قلب خود به جای نوشیدن قهوه می‌توانید سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید و رژیم غذایی متعادل سرشار از سبزیجات، غلات کامل، ماهی، شکلات تلخ و …. را جایگزین کنید.

کلام آخر

اغلب افراد پس از نوشیدن قهوه حس بهتری پیدا می‌کنند. اما گاهی اوقات نوشیدن قهوه با افزایش ضربان قلب، تپش قلب و یا درد قفسه‌ی سینه همراه است. اگر شما جزء گروهی هستید که پس از نوشیدن حتی یک فنجان قهوه دچار تپش قلب می‌شوید توصیه می‌شود برای نوشیدن قهوه و یا سایر نوشیدنی‌های کافئین دار با یک متخصص قلب مشورت داشته باشید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *