دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی

تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی؛ از تشخیص تا جلوگیری

تا به حال به این فکر کرده‌اید که تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی در چیست؟ تصور کنید که شبی برای صرف شام به یک رستوران رفته‌اید. ناگهان، چند میز آن طرف تر، یک نفر سینه اش را می گیرد و از روی صندلی می افتد و نقش زمین می‌شود. چند نفر به کمک او می شتابند و دیگری آمبولانس را خبر می کند. وقتی مردم داستان را بازگو می کنند، بسیاری از مردم می گویند که فرد دچار حمله قلبی شده است. ممکن است تعدادی دیگر تصور کنند که دچار ایست قلبی شده است. اصطلاحات “سکته قلبی” و “ایست قلبی” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. اما در حقیقت آن‌ها متمایز هستند و به طور معمول با دلایل مختلف اتفاق می‌افتند. در این مقاله قصد داریم تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی را بررسی کنیم.

تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی در چیست؟

اگر می‌خواهید تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی را تشخیص دهید باید بدانید که حمله قلبی یا سکته قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که یک شریان یا یک رگ خونی که خون را به بافت قلب می‌رساند مسدود شود. این امر باعث کمبود اکسیژن، مرگ سلول های قلب و موجب ایجاد علائم سکته قلبی مانند درد قفسه سینه می شود. در این صورت قلب معمولا باز هم به تپش خود ادامه می دهد. در مقابل، ایست قلبی به معنای توقف کامل ضربان قلب است. در برخی موارد، حمله قلبی باعث ایست قلبی می شود، اما بسیاری از دلایل دیگر نیز برای ایست قلبی وجود دارد. ایست قلبی در واقع وضعیتی را توصیف می کند که در آن قلب پمپاژ خون و اکسیژن به مغز و سایر اندام ها و بافت ها را متوقف می کند. این می تواند ناشی از هر چیزی باشد که باعث توقف ضربان قلب و از جمله برخی حملات قلبی شدید دیگر می‌شود. حمله قلبی یا سکته قلبی همچنین می تواند باعث ایست قلبی شود، اما همه ایست های قلبی ناشی از حملات قلبی نیستند.

ارتباط ایست قلبی و سکته قلبی

اکثر حملات قلبی با ایست قلبی مرتبط نیستند. در حالی که حملات قلبی می تواند باعث ایست قلبی شود، اما اکثر آن‌ها اینطور نیستند. انسدادی که باعث حمله قلبی می‌شود می‌تواند ناگهانی باشد، اما باریک شدن شریان‌های قلب که منجر به انسداد می‌شود معمولاً در مدت زمان طولانی‌تری رخ می‌دهد. این به معنای آن است که می‌توان از برخی از حملات قلبی جلوگیری کرد. فشار خون بالا، دیابت، سبک زندگی بی تحرک و انتخاب رژیم غذایی سنگین خطر باریک شدن رگ های خونی را افزایش می دهد. همانطور که تنگی شدیدتر می شود، این جریان خون محدود باعث درد قفسه سینه در زمانی که افراد به خود فشار می آورد می شود. یک فرد ممکن است بتواند بدون هیچ درد یا ناراحتی به زندگی روزمره خود ادامه دهد، اما زمانی که فعالیت می کند، ممکن است درد قفسه سینه ناشی از جریان خون محدود را تجربه کند. به طور معمول، پس از توقف فعالیت، درد برطرف می شود. این همان چیزی است که ما آنژین می نامیم. این نشانه انسداد است اما معمولاً شامل آسیب فعال به عضله قلب نیست. این علائم اغلب پیشرونده هستند. با گذشت زمان، تلاش فیزیکی کمتر و کمتری برای تجربه همان درد و علائم لازم است.برای بیماران مهم است که این علائم را با پزشک خود در میان بگذارند، که ممکن است در این زمان تست استرس اکو توصیه شود. این تست می‌تواند کمک کند تا از بسیاری از حملات قلبی جلوگیری شود. در هر صورت در زمان احساس درد، اگر درد ادامه دار شود و از بین نرود، می تواند نشانه حمله قلبی باشد و باید فوراً با آمبولانس تماس بگیرید.

علائم کلی در حملات قلبی

حملات قلبی ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد که فقط درد قفسه سینه نیست. برخی از بیماران علائم را به عنوان احساس فشار توصیف می کنند. برخی افراد درد، ضربان شدید. یا احساس چاقو خوردن را در سمت چپ قفسه سینه احساس می‌کنند. در برخی موارد دیگر نیز احساس درد می‌تواند به گردن و بازوی چپ رود. گاهی اوقات افراد سوزن سوزن شدن یا درد در بازو را نیز گزارش می‌دهند. در برخی افراد درد گلو یا فک نیز مشاهده می‌شود، همچنین ممکن است گاهی اوقات مشکلات تنفسی را تجربه کنند. سایر علائم و نشانه ها ممکن است شامل حالت تهوع و احساس تعریق باشد. زنان اغلب این علائم را ندارند و ممکن است فقط تغییر در انرژی یا ناراحتی عمومی را تجربه کنند. شخصی که این علائم را تجربه می کند که با استراحت از بین نمی رود، باید با آمبولانس تماس بگیرد تا ارزیابی شود زیرا ممکن است دچار حمله قلبی شده باشند.

دلایل غیر مرتبط با قلب که منجر به ایست قلبی می‌شود

ایست قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب به اندازه کافی برای پمپاژ خون به مغز و سایر بافت ها نمی تپد. یکی از علل شایع، به ویژه در بزرگسالان، ریتم غیر طبیعی قلب است. یکی دیگر از دلایل احتمالی توقف تنفس است، مانند زمانی که فرد چیزی را خفه می کند یا غرق می شود. ایست قلبی همچنین ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که فرد به دلیل عفونت شدید ریه یا حمله شدید آسم که درمان نشده، نتواند به اندازه کافی و مورد نیاز نفس بکشد. همچنین یک لخته خون بسیار بزرگ در ریه نیز می تواند باعث ایست قلبی شود. تشخیص علت ایست قلبی زمانی که اتفاق می افتد، اغلب دشوار است. مهمترین کاری که یک رهگذر می تواند در صورت مشاهده فردی که فکر می کند دچار ایست قلبی شده است انجام دهد این است که با اورژانس تماس گرفته و عملیات  CPR را شروع کند.

نکات مهم تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی

  • حمله قلبی با ایست قلبی یکی نیست.
  • یک تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی آن است که حمله قلبی زمانی است که یکی از عروق کرونر مسدود می شود. ماهیچه قلب منبع خون حیاتی خود را از دست می دهد و در صورت عدم درمان، اکسیژن کافی دریافت نمی کند و منجر به مرگ خواهد شد.
  • ایست قلبی زمانی است که قلب فرد از پمپاژ خون در اطراف بدن خود باز می ایستد و او به طور طبیعی نفس نمی کشد.
  • بسیاری از ایست های قلبی در بزرگسالان به دلیل حمله قلبی اتفاق می افتد. این به این دلیل است که فردی که دچار حمله قلبی می شود ممکن است ریتم قلبی خطرناکی داشته باشد که می تواند باعث ایست قلبی شود.
  • حمله قلبی و ایست قلبی هر دو شرایط اضطراری هستند که در صورت مواجهه باید سریعا با اورژانس تماس گرفته شود.
مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *