دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
ضربان قلب طبیعی

ضربان قلب طبیعی و نرمال چه نوع ضربانی است؟

ضربان نبض شما که به عنوان ضربان قلب شما نیز شناخته می شود، تعداد دفعاتی است که قلب شما در دقیقه می زند. ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت باید بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه باشد ، اما می تواند از دقیقه به دقیقه متفاوت شود. سن و سلامت عمومی شما نیز می تواند بر روی ضربان قلب طبیعی شما تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید که نبض طبیعی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در این مقاله قصد داریم درباره ضربان قلب طبیعی و نرمال صحبت کنیم.

ضربان قلب یا نبض سریع در مقابل ضربان طبیعی قلب

اگر ضربان قلب شما در زمان استراحت بیش از 100 ضربه در دقیقه باشد، این یک ضربان سریع در نظر گرفته می شود. ضربان قلب سریع، همچنین به عنوان تاکی کاردی شناخته می شود، می تواند به بسیاری از بیماری های مختلف مرتبط باشد. طبیعی است که ضربان قلب طبیعی شما به هنگام ورزش، در حالت فعالیت  و یا در حال مبارزه با عفونت افزایش یابد. اگر متوجه افزایش ناگهانی ضربان قلب خود شده اید و همچنین احساس سرگیجه، ضعف یا تپش  قلب دارید یا احساس می‌کنید ضربان قلب شما قدری نامنظم شده است، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

ضربان قلب آهسته در مقابل ضربان قلب طبیعی

ضربان قلب زیر 60 ضربه در دقیقه زمانی که در حالت استراحت هستید، یک ضربان کند در نظر گرفته می شود. ضربان قلب آهسته تر برای برخی از افراد، از جمله ورزشکاران، جوانان سالم و تناسب اندام، یا کسانی که داروهایی مانند  مسدودکننده های بتا مصرف می کنند، می تواند طبیعی باشد. به عنوان مثال، برای فردی که زیاد ورزش می کند معمولا ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت 60 ضربه در دقیقه یا کمتر است. با این حال، اگر ضربان آهسته برای شما عادی نیست، به خصوص اگر با آن احساس ناراحتی می کنید، این می تواند نشان دهنده وجود مشکل در قلب شما باشد. اگر متوجه شدید ضربان قلبتان کندتر از حد معمول است و احساس ضعف، خستگی یا سرگیجه دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا افزایش ضربان قلب هنگام ورزش طبیعی است؟

بله، افزایش ضربان قلب در هنگام ورزش طبیعی است. به طور معمول ضربان قلب در هنگام ورزش به 130 تا 150 ضربه در دقیقه یا بیشتر افزایش می‌یابد. این واکنش به این دلیل است که قلب شما در حالت فعالیت است تا خون غنی از اکسیژن بیشتری را در بدن شما پمپاژ کند.

عوامل ایجاد تغییرات در ضربان قلب

علاوه بر ورزش، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود ضربان قلب شما ناگهان تغییر کند. برخی از دلایل رایج به شرح زیر هستند:

  • بیماری یا تب
  • کم آبی بدن
  • اختلالات اضطرابی
  • مصرف برخی داروها
  • سایر مشکلات سلامتی

تشخیص ضربان قلب طبیعی از ضربان غیر طبیعی با تست استرس اکو

یکی از مهمترین و کاربردی ترین آزمایشات برای شناسایی ضربان قلب طبیعی انجام تست استرس اکو است. این آزمایش به شما نشان می‌دهد که قلب در هنگام فعالیت چه واکنشی نشان می‌دهد. در واقع این تست یک آزمایش بی خطر و ایمن برای شناسایی نقص در کارکرد قلب لست. همچنین کمک می‌کند تا از حملات قلبی نیز جلوگیری شود.

چرا باید ریتم قلب را بررسی کرد؟

هنگامی که نبض خود را بررسی می کنید، همچنین می توانید بررسی کنید که آیا ریتم قلب شما منظم است یا خیر. ریتم نامنظم قلب می تواند به دلیل برخی از اختلالات ریتم قلب ایجاد شود. شایع ترین آن‌ها فیبریلاسیون دهلیزی است که افراد را در معرض خطر بیشتری برای سکته قرار می دهد. اگر فیبریلاسیون دهلیزی دارید، احتمال تشکیل لخته های خون در قلب بیشتر است و اگر لخته از قلب خارج شود و به مغز برسد، می تواند جریان خون را قطع کرده و باعث سکته شود. داروهای ضد انعقاد  می توانند این خطر را کاهش دهند. می توانید از پزشک خود بخواهید که ریتم قلب شما را با آزمایشاتی مثل تست استرس اکو بررسی کند. اگر علائم جدیدی پیدا کردید یا مشکوک هستید که نبض شما نامنظم است، به پزشک خود اطلاع دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مهم است که به یاد داشته باشید که همه تغییرات در ضربان قلب شما به این معنی نیست که چیزی لزوما اشتباه است. اگر متوجه شدید که ضربان قلب شما به طور مداوم سریع، آهسته یا نامنظم است، به خصوص اگر احساس ضعف یا سرگیجه دارید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *