دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
علائم بیماری های قلبی

علائم بیماری های قلبی + 11 مورد مهم

بیماری قلبی و علائم بیماری های قلبی طیفی از شرایطی را توصیف می کند که بر قلب و عملکرد روزمره تأثیر می گذارد. بیماری های قلبی مثل بیماری عروق خونی، مانند بیماری عروق کرونر، ضربان قلب نامنظم یا آریتمی، نقص مادرزادی قلب، بیماری عضله قلب، بیماری دریچه قلب و بسیاری دیگر از انواع بیماری های قلبی را می توان با آگاهی و انتخاب زندگی به سبک سالم درمان کرد. در این مقاله قصد داریم به توضیح علائم بیماری های قلبی بپردازیم.

علائم بیماری های قلبی چیست؟

بیماری های قلبی مانند سایر بیماری‌ها دارای علائمی است که بروز آن‌ها فرد را نسبت به عارضه با خبر می‌کند. پس از مشاهده هرگونه از علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

درد قفسه سینه

درد در ناحیه قفسه سینه نشانه کلاسیک حمله قلبی است. با این حال بسیاری از مردم نمی دانند که این می تواند یک مورد اورژانس پزشکی باشد. اگر شاهد درد مداوم و غیر قابل توقف در ناحیه قفسه سینه بودید، و یا آن را در اطرافیان خود مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید.

احساس ضعف و تهوع

بدیهی است که هر حالت تهوعی نشانه وقوع یک حمله قلبی نیست. اما اگر شما همراه با تهوع احساس ضعف و بیماری نیز دارید، زنگ خطر باید به صدا درآید. اگر درد شدید قفسه سینه را تجربه می‌کنید، حتی زمانی که فقط نشسته‌اید و هیچ کاری انجام نمی‌دهید و همچنین احساس تهوع و ضعف دارید، باید فورا با اورژانس تماس بگیرید. 

درد یا سوزش معده و سوءهاضمه

درد یا احساس سوزش در قفسه سینه یا معده می تواند نشانه ای از حمله قلبی یا مشکل قلبی مرتبط باشد. برخی از افراد نمی‌دانند که درد معده یکی از علائم بیماری های قلبی است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، جدی گرفتن سوزش و درد در ناحیه معده است.

تعریق در علائم بیماری های قلبی

تعریق در حالت طبیعی در شرایطی ایجاد می‌شود که یا فعالیتی انجام داده‌اید و یا هوای گرمی را تجربه می‌کنید. به طور کلی تعریق نمی‌تواند ایجاد نگرانی کند. در صورتی باید به تعریق مشکوک شوید که به همراه درد قفسه سینه و بدون هیچ دلیل خاصی اتفاق بیفتد. در این حالت باید هرچه سریع‌تر خود را به مرکز بهداشت در نزدیکی خود برسانید.

درد در پا

اگر در هنگام راه رفتن احساس گرفتگی در ساق پا داشتید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به پزشک خود مراجعه کنید. این علائم در افراد سیگاری و دیابتی بیشتر دیده می‌شود. اگر این درد ادامه دار بود و هیچ دلیل مشخصی برای آن وجود نداشت، به پزشک خود اطلاع دهید.

درد در بازو

اغلب افراد ممکن است درد بازو را به عوارض و علائم بیماری های قلب خود ربط ندهند،  با این حال چنین علامتی می‌تواند گویای وجود یک بیماری قلبی باشد. در این صورت حتما با پزشک خود درباره دردها صحبت کنید.

درد فک یا کمر

هنگام بروز حمله قلبی ممکن است درد فک و کمر تجربه شود. این درد معمولا در زنان بیشتر دیده می‌شود. با این حال افراد مشاهده چنین علائمی را جدی نمی‌گیرند.

احساس خفگی و تنگی نفس

یکی دیگر از علائم احساس تنگی نفس است. ممکن است شما قبلا علائمی از بیماری قلبی نداشته باشید. زمانی که احساس خفگی یا تنگی نفس را تجربه کردید، سریعا پزشک خود را از وضعیت خود با خبر کنید.

تورم در مچ پا

اگر مچ پا دچار تورم شود، می‌تواند یکی از علائم بیماری های قلبی باشد. نارسایی قلبی یک بیماری شایع قلبی است که یکی از علائم آن نیز تورم در ناحیه مچ پا است. البته توجه داشته باشید که مصرف داروهای فشار خون نیز می‌تواند به تورم در ناحیه پا منجر شود. با این حال با مشاهده چنین علائمی به پزشک مراجعه کنید.

خستگی مفرط در علائم بیماری های قلبی

احساس خستگی دائمی می تواند نشانه ای از نارسایی قلبی و همچنین سایر بیماری های قلبی باشد.اگر در ساعات طولانی کار می‌کنید و احساس خستگی شدید دارید بهتر است برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی حتما با یک متخصص مشورت کنید.

ضربان قلب نامنظم

ضربان نامنظم قلب یکی از علائم بیماری های قلبی است. توجه داشته باشید که بهترین تشخیص برای سلامت قلب، زمانی که تپش قلب یا ضربان قلب نا منظم دارید، انجام آزمایشاتی مثل تست استرس اکو است. پس از مشاهده هر گونه از علائم، بهترین کار مراجعه حضوری به یک متخصص است.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *