دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
transthoracic echocardiogram

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک یا TTE، به پزشک کمک می کند سلامت کلی قلب را ارزیابی کند. مثلا مواردی مانند بررسی ضربان قلب و مشکلات قلبی با کمک این تست انجام می شود. این آزمایش از امواج اولتراسوند (امواج صوتی) برای گرفتن تصاویر قلب استفاده می کند.

TTE می تواند تعیین کند که قلب چقدر خوب کار می کند و علل علائم مرتبط با بیماری های قلبی را شناسایی کند. این آزمایش یا غیرتهاجمی یا کم تهاجمی است و فرد می تواند بلافاصله پس از آن فعالیت های معمول خود را انجام دهد.

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک چیست؟

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) آزمایشی است که از امواج از قلب تصویربرداری می کند. این تست رایج ترین نوع اکوکاردیوگرافی قلب است.

در این تست پزشک می تواند قلب، چهار حفره آن، چهار دریچه قلب و رگ های خونی مجاور آن را ببینند.

چه کسی به اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک نیاز دارد؟

پزشکان از TTE برای موارد مختلفی استفاده می کنند. این تست می تواند:

  • سلامت قلب را قبل یا بعد از تشخیص و درمان بیماری های قلبی ارزیابی کند.
  • علت علائم خاص را شناسایی کنید.
  • غربالگری و تشخیص بیماری های احتمالی قلب را انجام دهد.

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک می تواند سلامت قلب را در موارد زیر ارزیابی کند:

  • چک کردن دریچه های قلب
  • تعیین مقدار پمپار خون قلب
  • اندازه گیری فشار خون و سرعت جریان خون در قلب
  • اندازه گیری سایز و شکل حفره های قلب

این آزمایش می تواند علل علائم ناراحتی های مرتبط با قلب را شناسایی کند، مانند:

  • درد قفسه سینه
  • ادم (تورم)
  • سوفل قلب
  • تنگی نفس

TTE برای غربالگری، تشخیص یا پیگیری شرایط پزشکی خاص مفید است، مانند:

  • آنوریسم آئورت یا دیسکسیون آئورت
  • لخته شدن خون
  • تغییرات در نتایج الکتروکاردیوگرام (ECG)
  • بیماری های مادرزادی قلب
  • نارسایی قلبی
  • بیماری دریچه قلب
  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک
  • تومورها (سرطان قلب)

اگر دچار علائم ناراحتی های قلبی هستید می توانید با دکتر مروارید دادرس در سامانه ماوراطب مشاوره آنلاین شوید. این مشاوره به شما کمک می کند بدون نیاز به طی کردن مسافت و مشکلات مراجعه به پزشک، پروسه تشخیص و درمان خود را کوتاه تر کنید.

ماوراطب دکتر دادرس

تفاوت بین اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک و اکوکاردیوگرافی ترانس مری چیست؟

دو روش اصلی اکوکاردیوگرافی عبارتند از: اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) و اکو مری قلب (TEE).

TTE رایج ترین نوع است. این تست غیر تهاجمی است (چیزی را وارد بدن نمی کند) یا کم تهاجمی است (شامل یک تزریق جزئی است). اما TEE تهاجمی است و پزشک یک آندوسکوپ را به سمت پایین مری حرکت می دهد.

دکتر مروارید دادرس به منظور بررسی دقیق تر ساختار و عملکرد قلب به جای انجام تست های تهاجمی از استرس اکو استفاده می کنند. این تست کم تهاجمی بسیاری از ناراحتی های قلبی را تشخیص می دهد. بیماران می توانند به جای انجام کارهای پرتهاجمی مانند سیتی آنژیو که علاوه بر هزینه بسیار بالاتر، یک روش تهاجمی است و ممکن است عوارضی برای بیمار به همراه داشته باشد، استرس اکو شوند. برای تماس با دکتر از طریق شماره زیر در ارتباط باشید یا روی تصویر کلیک کنید:

گیف تماس

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین متخصص اکو قلب تهران را حتما مطالعه کنید!

چه کسی اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک را انجام می دهد؟

متخصص قلب معمولا TTE را تجویز می کند و در ادامه او می تواند با تفسیر اکو قلب و نتایج آن شیوه درمان بیمار را برنامه ریزی کند. پزشک فوق تخصص قلب و عروق و اکوکاردیوگرافی یا متخصص اکو قلب می توانند تست ترانس توراسیک را انجام دهند. به منظور گرفتن نتیجه دقیق تر، بهتر است برای انجام این تست به یک فوق تخصص مراجعه کنید تا در ادامه بتوانید درمان سریعتر و موفق تری داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین متخصص قلب و عروق شریعتی حتما این مقاله رو مطالعه کنید!

جزئیات تست

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک از فناوری اولتراسوند برای ارسال امواج صوتی با فرکانس بالا در بدن استفاده می کند. امواج صوتی از بافت قلب منعکس شده و پژواک ایجاد می کنند. با کمک تکنولوژی های رایانه‌ای این پژواک‌ها به تصاویر تبدیل می شوند. تصاویر نمایانگر ظاهر قلب در هنگام تپش است.

دکتر مروارید دادرس در اینستاگرام خود توضیحات مفیدی درباره اهمیت اکوکاردیوگرافی تخصصی و پیشرفته به اشتراک می گذارند. باتوجه به اینکه ایشان فوق تخصص تغذیه از هلند را دارند، می توانند رژیم های غذایی برای درمان و کنترل علائم مشکلات قلبی، دیابت و فشار خون به شما بدهند.

گیف-اینستاگرام

آمادگی های لازم برای انجام تست اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک

برای انجام تست TTE لازم نیست کار خاصی انجام دهید. شما می توانید قبل از انجام این تست غذا بخورید، بنوشید و هر دارویی مصرف کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آمادگی قبل از اکو قلب مقاله لینک شده را مطالعه نمائید!

حین انجام تست

گاهی اوقات، قبل از اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک، پزشک یک رنگ کنتراست به رگ بیمار تزریق می کند. این کار کمک می کند تا جریان خون در قلب بهتر دیده شود.

TTE حدود یک ساعت طول می کشد. تکه های کوچکی به نام الکترود به نواحی مختلف قفسه سینه بیمار چسبانده می شود تا ضربان و ریتم قلب را ثبت کند.

ژل مخصوصی روی پوست زده می شود تا به انتقال صدا کمک می کند.

پزشک با یک مبدل روی پوست بیمار فشار وارد می کند و آن را به اطراف حرکت می دهد. این مبدل شبیه به مبدل سونوگرافی شکم است. امواج صوتی را می فرستد و پژواک ها را می گیرد.

ممکن است پزشک از بیمار بخواهد ثابت بماند، وضعیت خود را تغییر دهد یا به روش های خاصی نفس بکشد تا تصاویر متفاوت و بهتری به دست آورد.

01:33
truncate dir-rtl

اهمیت چکاپ قلب

عوارض اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک

این تست هیچ خطری ندارد. از هیچ اشعه یا جریان الکتریکی برای انجام این تست استفاده نمی شود. به غیر از یک نیشگون گرفتن الکترودها و یا تزریق IV ماده حاجب، این تست هیچ درد دیگری ندارد. امواج الکتریکی هم کاملا بی خطر هستند. بنابراین تست TTE هیچ عوارضی نخواهد داشت.

گیف آپارات دکتر دادرس

پیشنهاد می کنیم در راستای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های بعد از اکو قلب، مقاله لینک شده را مطالعه نمائید.

سوالات متداول

سخن آخر

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE) تستی است که از اولتراسوند برای گرفتن تصاویر ساختار و عملکرد قلب استفاده می کند. پزشک می تواند با کمک این تست بیماری های قلبی را تشخیص یا در مراحل درمان بهترین گزینه را انتخاب کند.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *