دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
آمادگی-اکو-قلب

آمادگی های قبل از اکو قلب

قبل از انجام اکو قلب عادی (اکوکاردیوگرافی از قفسه سینه) بیمار به هیچ آمادگی خاصی نیاز ندارد. بیمار می تواند به طور معمول غذا بخورد، بنوشد و دارو مصرف کند. اما برای اکوکاردیوگرافی ترانس مری، بیمار باید از قبل ناشتا باشد تا از استفراغ احتمالی، یا آسپیراسیون غذا به داخل ریه در طول تست جلوگیری شود.

آمادگی قبل از اکو قلب

اکوکاردیوگرافی قلب که به اختصار آزمایش اکو قلب نیز شناخته می شود آزمایشی است که توسط متخصصین قلب و یا فلوشیپ اکو جهت بررسی سلامت قلب بیمار در چکاپ‌های سالیانه و یا در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی انجام می‌شود.

اکو قلب در واقع یک آزمایش اولتراسوند است که به بررسی ساختارهای قلب و جریان خون در قلب می‌پردازد. در این آزمایش از امواج صوتی جهت تهیه تصاویری از قلب در هنگام پمپاژ خون و ایجاد ضربان قلب استفاده می‌شود. نتایج حاصل از این تصاویر می‌تواند در تشخیص بسیاری از بیماری‌های قلبی موثر باشد.

برخی از اطلاعاتی که اکو قلب تهیه می‌نماید عبارتند از:

  • اندازه ی قلب و حفره‌های قلبی
  • قدرت قلب
  • سلامت عضلات قلبی
  • مشکلات دریچه‌های قلبی
  • نقایص قلب

دکتر مروارید دادرس به عنوان بهترین متخصص اکو قلب تهران انواع تست های اکوکاردیوگرافی و استرس اکو را با دقت بالایی انجام می دهند. این تست ها می توانند از خطرات جدی پیشگیری کرده و همچنین نسبت به سایر آزمایشات مانند سیتی آنژیو کم تهاجمی و بسیار مقرون به صرفه تر است. صحبت ها و توصیه های دکتر دادرس را می توانید در اینستاگرام ایشان دنبال کنید:

گیف اینستاگرام دکتر دادرس

برای سهولت ارتباط با بیمار، دکتر مروارید دادرس در سامانه ماوراطب مشاوره آنلاین رایگان و نوبت دهی دارند. برای مشاوره روی تصویر زیر کلیک کنید:

ماوراطب دکتر دادرس

آمادگی قبل از انواع اکو قلب

روش‌های مختلفی جهت انجام اکو قلب وجود دارد که در ادامه به بررسی و آمادگی هایی که قبل از آنها مورد نیاز است می‌پردازیم.

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک

این روش اکو قلبی یکی از رایج‌ترین روش‌های انجام اکو است. اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک کاملاً ایمن و غیرتهاجمی می‌باشد.

جهت انجام این نوع از اکو قلب احتیاج به آمادگی و یا رژیم غذایی خاصی نیست. اما لازم است نکات زیر را رعایت نمائید:

  • در صورتی که نیاز به تزریق دارو باشد، پیش از انجام اکو انجام خواهد شد.
  • پیش از حضور جهت انجام اکو لباس‌هایی بپوشید که بالاتنه‌ی آن در قسمت جلو به راحتی باز شود، پیراهن‌ها و مانتوهای دگمه دار بهترین گزینه می‌باشد.
  • اگر موهای بلندی دارید موهای خود را طوری ببندید که در هنگام دراز کشیدن روی تخت مشکلی برای شما ایجاد نشود.

پس از اینکه به اتاق اکو مراجعه نمودید، باید روی تخت مخصوص دراز بکشید. سپس پزشک قلب و یا کاردیولوژیست یک ژل روی قفسه‌ی سینه‌ی شما اعمال می‌نماید. در مرحله‌ی بعد مبدل روی قفسه‌ی سینه‌ی شما حرکت داده خواهد شد.

امواج اولتراسوند به سمت قلب فرستاده می‌شود و دستگاه انعکاس این امواج را که از سمت قلب ایجاد می‌شود را روی مانیتور به صورت تصاویر متحرک نشان می‌دهد.

به طور کلی انجام اکوی قلبی یکی از روش‌های ساده جهت مانیتور قلب است و هیچ درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد نمی‌نماید. طول مدت زمانی ای که اکو انجام می شود طبق صلاحدید پزشک تعیین می شود. پس از اتمام اکو بیمار می‌تواند به منزل بازگردد و فعالیت‌های روزمره‌ی خود را انجام دهد.

گیف تماس

اکوکاردیوگرافی ترانس مری

در صورتی که اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک که روش استاندارد اکو است نتواند تصاویر واضحی از قلب را نشان دهد و یا در صورتی که جزئيات بیشتری از قلب و دریچه‌های قلبی مورد نیاز باشد، انجام اکوکاردیوگرافی ترانس مری توصیه می‌شود. در اکو مری قلب یک دستگاه ظریف که به لوله‌ای باریک متصل است از طریق حلق بیمار وارد مری که منطقه‌ای نزدیک به قلب است می‌شود تا تصاویر با دقت و وضوح بالایی در مانیتور نمایش داده شود.

آمادگی‌های پیش از انجام اکوکاردیوگرافی ترانس مری

برخلاف اکوکاردیوگراف ترانس توراسیک که احتیاج به آمادگی خاصی نداشت جهت انجام اکوکاردیوگرافی ترانس مری باید از قبل آمادگی‌هایی را داشته باشید که به برخی از آنها اشاره خواهد شد:

  • جهت انجام اکوکاردیوگرام ترانس مری باید ناشتا باشید تا از استفراغ و یا آسپیراسیون غذا به ریه در حین انجام اکو جلوگیری شود. بنابراین 8 ساعت پیش از انجام آزمایش از خوردن و آشامیدن هرگونه ماده‌ی غذایی پرهیز نمائید.
  • اشیاء قیمتی و زیورآلات خود را در منزل قرار دهید.
  • در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌نمائید در مورد نحوه‌ی استفاده‌ی آنها در روز انجام اکو از پزشک خود راهنمایی‌های لازم را کسب نمائيد.
  • قبل از حضور در اتاق اکو یک روپوش مخصوص به شما داده می‌شود. ابتدا باید تمام لباس‌های خود را خارج نمائید و لباس مخصوص بیمارستان را بپوشید.
  • پیش از شروع آزمایش یک آرام بخش خفیف به بیمار تزریق می‌شود تا در طی اکو احساس ناراحتی نداشته باشد بنابراین لازم است پس از انجام اکو از رانندگی خودداری کنید و از یک همراه بخواهید که شما را تا رسیدن به منزل همراهی نماید.
  • در حین انجام آزمایش ممکن است ناراحتی اندکی را تجربه نمائید. در صورتی که در هر مرحله از آزمایش احساس ناراحتی و درد داشتید می‌توانید به پزشک خود اطلاع دهید تا شرایط را برای شما مساعد نماید.

استرس اکو

در استرس اکو، از شما خواسته می شود که روی تردمیل راه بروید یا دوچرخه ثابتی را سوار شوید تا بررسی کنید که قلب شما در حین فعالیت بدنی چگونه کار می کند. البته دکتر مروارید دادرس برای راحتی بیماران خصوصا افراد مسن استرس اکو را با تزریق دوبوتامین انجام می دهند. این دارو شرایطی مشابه با دویدن و حرکات ورزشی در بدن بیمار فراهم می کند.

برای انجام این آزمایش توصیه می شود تا ساعت معینی قبل از انجام آزمایش غذا نخورید و چیزی ننوشید. یک روز قبل از آزمایش باید از کشیدن سیگار و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کرد. اگر دارو مصرف می کنید، برای دستورالعمل های خاص با پزشک خود مشورت کنید.

01:01
truncate dir-rtl

استرس اکو کاردوگرافی برای تشخیص تنگی عروق

گیف آپارات دکتر دادرس

آمادگی قبل اکو داپلر

معمولاً نیازی به محدود کردن غذاها یا مایعات یا آمادگی سازی خاصی قبل از اکوکاردیوگرافی داپلر نیست. در مورد هر دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

پیشنهاد می کنیم در راستای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های بعد از اکو قلب، مقاله لینک شده را مطالعه نمائید.

سوالات متداول

سخن آخر

در این مقاله آمادگی های لازم قبل از انجام انواع اکو قلب را بیان کردیم. به طور کلی هنگامی که باید اکو قلب انجام دهید از پزشک خود در مورد جزئیات آزمایش سوال‌های خود را بپرسید. در صورتی که احتیاج به رژیم غذایی و یا مراقبت خاصی باشد پزشک یا کارشناس رابط او پیش از انجام تست به شما اطلاع خواهد داد.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *