دکتر مروارید دادرس
Search
Close this search box.
جواب تست اکو

تفسیر اکو قلب و اصطلاحات اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی پرکاربردترین روش تصویربرداری قلب است. توانایی آن در ارزیابی جامع ساختار و عملکرد قلب همراه با ایمنی، در دسترس بودن و سهولت کاربرد برای بررسی اکثر بیماران مشکوک یا مشخص شده قلبی ضروری است. خیلی از بیماران به دنبال تفسیر اکو قلب خود هستند. در این مقاله قصد داریم این موضوع را به طور کامل بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

اکوکاردیوگرافی همان سونوگرافی قلب است، تفسیر آن را متخصص قلب و عروق انجام می دهد. در این مقاله، نکاتی را برای آشنایی با اصطلاحات تست اکو قلب به شما معرفی خواهیم کرد.

تفسیر اکو قلب

دکتر مروارید دادرس فوق تخصص قلب و عروق و اکوکاردیوگرافی هستند. شما می توانید برای گرفتن نوبت مشاوره تلفنی یا پرسیدن سوالات خود از دکتر دادرس به صورت آنلاین، روی دکمه های زیر کلیک کنید.

چه زمانی اکو قلب لازم است؟

این مهم است که بدانید چرا پزشک شما اکوکاردیوگرافی قلب را تجویز کرده است. هنگامی که صحبت از تفسیر اکوکاردیوگرافی یا اکو قلب می شود، علت انجام تست به شما کمک می کند تا راحت تر بدنبال فاکتورهای ریسکی بگردید.

تنگی نفس یا درد قفسه سینه موجب می شود که متخصص قلب این آزمایش را تجویز کند. تست اکو و تفسیر می تواند بدون تکنیک های تهاجمی به تشخیص مشکلات قلب کمک کند.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص اکو قلب تهران

برخی از دلایلی که ممکن است اکوکاردیوگرافی انجام دهید:

  • بزرگ شدن قلب یا دیواره های ضخیم
  • مشکلات مربوط به عملکرد پمپاژ، دریچه ها یا قدرت قلب
  • آسیب ناشی از حمله قلبی یا بیماری قلبی
  • بیماری های مادرزادی قلبی

بیایید هر یک از این مسائل را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

گیف-اینستاگرام

بزرگ شدن قلب

بزرگ شدن قلب می تواند نشانه ای از بیماری های جدی تر باشد. در طول اکو، پزشک دیواره ها و حفره های قلب شما را اندازه گیری می کند.

تفسیر جواب اکو قلب اندازه بطن چپ (LV)، بطن راست (RV)، دهلیز چپ (LA) و دهلیز راست (RA) را نشان می دهد. اینها چهار حفره اصلی قلب هستند.

اندازه ها معمولاً بر حسب میلی متر ثبت می شوند. می‌توانید اندازه‌های خود را با محدوده معمولی درست در گزارش مقایسه کنید.

عملکرد پمپاژ، دریچه و استحکام قلب

اکوکاردیوگرافی تصویری زنده از قلب می دهد. پزشک می تواند عملکد واقعی قلب را با کمک تست اکو در لحظه ببیند. در تفسیر اکو قلب از مقداری به نام کسر جهشی یا (EF) برای تعیین میزان پمپاژ قلب استفاده می شود. این اغلب به صورت درصد بیان می شود که محدوده نرمال آن بین 55 تا 70 درصد است. EF پایین می تواند به معنای مشکلات دریچه یا قدرت پمپاژ عضلات قلب باشد.

آسیب و بیماری قلبی

در طول تست اکو، پزشک هر بخش از دیواره های قلب را بررسی می کند تا ببیند چگونه کار می کنند. اگر قسمتی از قلب به اندازه بقیه پمپاژ نمی کند، ممکن است بیمار را دچار حمله قلبی کند. بنابراین تفسیر اکو قلب برای مشاهده هشدارهای اولیه بیماری قلبی بسیار مهم است.

فواصل ضربان قلب اندازه گیری می شوند. فواصل در میلی ثانیه نشان داده می شوند و بیمار و پزشک می توانند نتایج را با مقادیر نرمال مقایسه کنند.

تشخیص نقص مادرزادی با تفسیر اکو قلب

نقایص قلبی به طور کلی در نوزادان و کودکان بررسی می شود، اما در بزرگسالان نیز قابل مشاهده است. برای بررسی مشکلات مادرزادی قلب حتی می توان اکو را در دوران بارداری انجام داد. در تفسیر اکو قلب اندازه، قدرت پمپاژ و ضربان قلب بررسی شده و پزشک می تواند نقص ها را پیدا کند. نقص قلبی می تواند سوراخی در یک محفظه یا اتصالات نامناسب بین ماهیچه های قلب و عروق باشد.

تفسیر اصطلاحات اکو قلب

در جدول زیر اطلاحاتی که در جواب اکو قلب می بینید را به طور خلاصه تفسیر می کنیم:

اصطلاحعبارتتفسیر
EFمیزان بازده قلببه صورت %- نرمال بالای 60%
LVEFLeft Ventricular Ejection Fractionکسر جهشی بطن چ-نرمال بالای 60%
MRMitral Regurgitationنارسایی دریچه میترال
MVPMitral Valve Prolapseافتادگی دریچه میترال
TRTricuspid Regurgitationنارسایی دریچه تریکوسپید
ARAortic Regurgitationنارسایی دریچه آئورت
PRPulmonary Regurgitationنارسایی دریچه پولمونر(ریوی)
CADCoronary Artery Diseaseبیماری شریان کرونر
PAPpulmonary artery pressureفشار پولمونر
CHFCongestive Heart Failureنارسایی احتقانی قلب
LVHLeft Ventricular Hypertrophyبزرگ شدن قلب
RWMAاختلال حرکت دیواره قلبسکته یا ایسکمی قلب
اصطلاحات اکو قلب
  • Normal: طبیعی و نرمال
  • Trivial: ناچیز و جزئی
  • Mild: خفیف یا متوسط یا (+)
  • Severe: شدید یا (++)

Lvef در اکو قلب 

کسر جهشی بطن چپ (LVEF) معیار اصلی عملکرد سیستولیک بطن چپ است. LVEF کسری از حجم خون تخلیه شده در رابطه با حجم خون در بطن در انتهای دیاستول (حجم پایان دیاستول) است. کسر تخلیه در قلب سالم 50 تا 70 درصد است. با هر ضربان قلب، 50 تا 70 درصد خون در بطن چپ به بدن پمپاژ می شود.

این جواب در تفسیر اکو قلب نشان می دهد که با هر انقباض چه مقدار خون غنی از اکسیژن از بطن چپ به اندام های بدن پمپاژ می شود. LVEF به تعیین شدت اختلال در سمت چپ قلب کمک می کند.

گیف-اپارات

Lvedd در اکو قلب 

قطر انتهای دیاستولی بطن چپ (LVEDD) یک شاخص مهم در اکو قلب است که اندازه عملکرد قلب و همچنین بطن چپ را منعکس می کند. این عدد در حالت نرمال برای خانم ها و آقایان متفاوت است. عدد نرمال در مردان بین 62 – 150 و در زنان بین 107 – 120 بر واحد ml خواهد بود. طبق واحد ml/m2 نیز این اعداد به ترتیب بین 34 – 74 و 29 – 61 باید باشند.

جواب اکو قلب 

در تصویر زیر یک نمونه جواب اکو قلب و تفسیر آن را می بینید:

جواب اکو قلب

جواب اکو قلب نرمال

اکو قلب نرمال باید در محدوده تصویر زیر باشد. در غیر این صورت فرد ممکن است با بیماری های مختلفی طبق تفسیر اکو قلب در نمودار زیر درگیر شود:

جواب اکو قلب نرمال

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل اطصلاحات رایج برای تفسیر اکو قلب را تعریف کنیم. امیدواریم در انتها به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. علاقه مندان می توانند از طریق درج نظر در کادر دیدگاه زیر با ما و سایر خوانندگان عزیز در ارتباط باشند.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *